NATHALIE de MEESTER - EIGEN WERK

In onze winkel is permanent wisselend werk van mij te zien

Doorheen de jaren leerde ik via mijn winkel verschillende kunstenaars kennen. Zo ontstond het kunstcollectief " De Vrienden van de Meester ". Toen we op zoek gingen naar een groepsnaam die ons als groep kon omschrijven, kwam Ivan Annicaert op dit idee.  Volgens hem en de andere vrienden ben ik de link tussen hen allemaal ...

na het grote succes van de eerste tentoonstelling van in 2013 kon het natuurlijk niet anders dan dat we een tweede tentoonstelling organiseerden met  De Vrienden van de Meester . Deze tentoonstelling ging door van 14 tot en met 29 november 2015.     

IVAN ANNICAERT schilderijen - MARIKA BATSLEER schilderijen - KRIS DEMUELENAERE schilderijen

NATHALIE DE MEESTER schilderijen - FRANK VANHOOREN keramiek

FRANK RANSON letters in steen - JEAN - LUC BERTEL glaskunst

Een derde tentoonstelling met deze groep komt er in het voorjaar van 2018. Ik hou jullie zeker op de hoogte !!

 

Wie met kunst bezig is, leert uiteraard andere mensen kennen. Het kon dan ook niet anders dat er na verloop van tijd mensen waren die zich graag bij onze groep aansloten. Deze groep kreeg de naam 

De Vrienden van de Meester II

MAARTJE KUIJPER  schilderijen - NADINE AESAERT  schilderijen BART OCKET  schilderijen

EDDY LAMBERT schilderijen  KRIS DEMUELENAERE beeldhouwwerk

FRANK VANHOOREN keramiek - PIERRE beeldhouwwerk - MARCEL VLAEMINCK : glaskunst

Ze stellen tentoon in de Garemijnzaal in Brugge van 5 tot en met februari 2016

 

Nathalie de Meester  - kort woordje over mezelf

Eerst en vooral wil ik zeggen : ik wil mezelf niet profileren als "kunstenaar". Ik hou van Kunst, ik proef van Kunst maar ik durf mezelf geen kunstenaar noemen. We moeten daar heel nederig in zijn, vind ik. Mensen zoals Van Gogh, Piet Mondriaan, Vermeer, Rembrandt, Karel Appel, Tai Schierenberg, Robert Herdlein, Robert Devriendt (uit Brugge) ... dt zijn kunstenaars, de grote namen. Ik voel mezelf eerder "eeuwig leerling". Het stoort me soms wanneer mensen zichzelf verheffen tot iets elitair, omdat ze denken dat ze "kunstenaar" zijn, Voor sommigen is de uitleg veel belangrijker dan het kunstwerk zelf. Mijn leerlingen horen dit dus heel vaak : blijf met je twee voeten op de grond !

Ik ben geboren te Brugge in 1964 in een zeer kunstminnend gezin. Mijn vader, Isaac de Meester (kunstfotograaf - bij het grote publiek meer gekend als Jaak de Meester) heeft een zeer grote rol gespeeld in mijn opleiding. Beroepshalve werkte hij voor kunstenaars, galeries en museums. Regelmatig stond bij ons thuis een zeer uiteenlopend aanbod kunstwerken in zijn studio. Hij leerde me kijken naar kunst, naar kleuren, naar details, naar een verftoets, hij zei vaak dat een werk boeiend kan zijn om n bepaalde vierkante centimeter. Goed kijken naar een werk was heel belangrijk in zijn job, hij noemde het vaak lachend : kijken met het oog van de Meester. Zonder hem zou ik nooit zo gebeten zijn geraakt door de kunstmicrobe en ik zal hem hier eeuwig dankbaar voor zijn. Zonder mijn papa zou Huis de Meester waarschijnlijk nooit ontstaan zijn ... 

Tijdens mijn studie (opleiding regentes Plastische Kunsten) probeerde ik te zoeken naar een vormentaal die bij mij paste en dat was tijdens deze opleiding niet altijd evident omdat we een groot aanbod hadden aan vakken. Schetsen naar levend model, waarnemend tekenen, constructief schetsen,  modetekenen, kleurenleer, boetseren en beeldhouwen, technisch tekenen, ... Vaak drukte de leerkracht die bij het vak hoorde zijn of haar stempel op onze manier van werken en daar voelde ik me niet altijd goed bij. Ik merkte heel snel dat vooral kleuren me boeiden. Kleurgebruik bleek een belangrijk expressiemiddel. Het is ook het eerste wat me opvalt als ik het werk van andere kunstenaars bekijk.  Met een zekere nederigheid ontdekken hoe oude (en nieuwe) meesters het deden (doen), dat inspireert mij. Onderzoeken welke pigmenten ze gebruikten, hun  kleurgebruik, hoe ze de verf verwerkten, pasteus, glacis, aquarelachtig, hun verftoets, de opbouw van een compositie, ..., we beseffen soms niet hoeveel "gratis" meesters we rond ons hebben.  Heel vaak bekijk ik een werk niet alleen aan de voorkant, maar ook van op de zijkant, om de dikte van de verflaag te kunnen zien. Het heeft me tijdens tentoonstellingen al meer dan n keer een boze blik opgeleverd van een zaalwachter. 

Enkele van mijn werken :

2000 - 2005

 

 

Geisha in de sneeuw - 100 x 120 cm - acryl  (nadat ik de film "Memoires of a Geisha"had gezien)

 

In gedachten verzonken - 60 x 80 cm - acryl op doek en oliepastel

 

Studie van een meisje, naar een werk van Gerard van der Weerd (n van mijn lievelingsschilders) 50 x 70 - acryl op doek

 

Wie weet wat de toekomst brengt ? acryl op doek - 24 x 30

studie naar werk van Rafal, "de aanbidding van de herders" acryl op doek - 80 x 100 

Af en toe maak ik een werk in functie van mijn lessen, zoals dit stilleven : 

 

studie van een stilleven, olieverf op doek - 50 x 70

2010 tot heden :

De laatste jaren echter schilder ik vooral landschappen. Ik ben niet meer zo bezig met de menselijke figuur. Met mijn kleuren probeer ik een graad van atmosferisch perspectief te bereiken. Deze landschappen zijn altijd zuiver, onberoerd, puur - zonder de aanwezigheid van mensen of zaken die doen denken aan mensen. Ik verzamel allerlei beeldelementen - ik heb altijd mijn fototoestel bij. Maanden kan ik verzamelen en dan vloeit daar opeens een landschap uit. Ik probeer tijdens het schilderen op een bepaald moment los te komen van die beeldelementen en ga dan voor een stuk mijn eigen landschap te maken. 

Knowing ... just where you're blowing ... getting to where you should be going ... day by day your world fades away ... waiting to feel all the dreams that stay ...

 

Studie van het Zwin - 30 x 60 - acryl op Steinbach

Olijfbomen - 80 x 80 - acryl op doek

de Japanse kerselaars - 50 x 70 - glacis op Steinbach

detail uit de Japanse kerselaars

Veluwe - 50 x 70 - acryl op Steinbach

 

Galerie, vervolg : Klik hier

plannetje
ondergronden

terug naar de hoofdpagina